عمومی

ال ای دی شاخه ای یا ال ای دی خطی چیست ؟ و انواع آن

ال ای دی شاخه ای یکی از  نمونه های ال ای دی ها به شمار می رود که به صورت یک تکه ای و خطی تولید شده اند و می توان از بازدهی نوری آنها در مکان های مختلف استفاده کرد. حدود دو قرن پیش اولین لامپ های الکتریکی دنیا اختراع شدند و پس از اینکه استفاده از لامپ ها و انرژی برق در دنیا به یک دسترسی همگانی و نسبی رسید، کم کم تحقیقات بر روی افزایش بازدهی لامپ ها انجام گرفت، و در دوره های بعدی نمونه های های مختلفی از ابزار الکتریکی تولید شدند که هر کدام از آنها در کنار مزایای بالا دارای یک سری معایب نیز بوده اند. در واقع تلاش اصلی بشر در زمینه تولید تجهیزات روشنایی بدین صورت بوده که بازدهی نوری را افزایش داده و در کنار آنها مصرف انرژی در آنها کاهش یابد. برای این منظور هر ساله محصولات جدیدی معرفی می شوند. یکی از بهترین ابزار روشنایی در عصر حاضر ال ای دی ها می باشند.

 

ال ای دی شاخه ای یا ال ای دی خطی چیست ؟ و انواع آن

آشنایی با ال ای دی ها پیش مقدمه معرفی ال ای دی شاخه ای

ال ای دی شاخه ای ابزاری است که قبل از معرفی آن بایستی با ال ای دی ها آشنایی کامل داشت. ال ای دی (به انگلیسی LED) نوعی از دیودهای نورافشان هستند که برای موارد مختلف مثل روشنایی و یا علائم برخی وضعیت ها مورد استفاده قرار می گیرند. ال ای دی ها دو دو نوع تک رنگ و چند رنگ تولید روشنایی را انجام می دهند و معمولا ال ای دی های تک رنگ مانند دیودها دارای دو پایه آند و کاتد هستند و ال ای دی های چند رنگ علاوه یک پایه کاند به ازاری هر رنگ دارای یک پایه آند نیز می باشند. اولین ال ای دی دنیا در سال ۱۹۶۲ میلادی وارد بازار جهانی شد که دارای رنگی قرمز بود و حدود یک دهه بعد رنگ های دیگر آن نیز به بازار راه یافتند. در اول ال ای دی ها عمدتا در مدارهای الکتریکی مورد استفاده قرار می گرفتند ولی کم کم و به مرور زمان استفاده از آنها برای تامین روشنایی نیز صورت گرفت و امروزه می توان انواع روشنایی را به وسیله ال ای دی ها انجام داد. استفاده از ال ای دی ها برای تامین روشنایی مزایای زیادی دارد که از جمله آنها می توان به مصرف انرژی پایین، بازدهی نوری فوق العاده بالا، نور کاملا سالم و سازگار با چشم، تنوع رنگی و ولتاژ اشاره کرد. ال ای دی ها بر اساس فاکتورهای مختلف قابلیت دسته بندی دارند و یکی از روش های دسته بندی ال ای ها بر اساس شکل ظاهری است که یکی از نمونه های پرکاربرد در این دسته بندی ال ای دی های شاخه ای هستند که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم.

 

ال ای دی شاخه ای

ال ای دی شاخه ای چیست؟

ال ای دی شاخه ای، ال ای دی سخت و یا ال ای دی خطی (به انگلیسی Rigid LED) یکی از نمونه های پرکاربرد و البته خاص ال ای دی ها به شمار می رود. تا پیش از تولید این ال ای دی ها، برای موارد کاری مختلف و تامین روشنایی های عموما دکوراتیو از ال ای دی های نواری استفاده می شد، اما به دلیل افت ولتاژ، مشکلات نصب و ضعف های نوری برای برخی از پروژه های نوری، ال ای دی های شاخه ای تولید شده اند و امروزه به طور کلی جایگزین ال ای دی های نواری شده اند. ال ای دی های شاخه ای در واقع محصولاتی انعطاف پذیرتر نسبت به ال ای دی های نواری هستند و می توان با استفاده از آنها طرح های نوری انعطاف پذیر را با بهترین شکل ممکن و با کمترین دغدغه انجام داد. علت چنین موضوعی  بدنه نرم و انعطاف پذیر ال ای دی های شاخه ای یا همان خطی می باشد. در حالت کلی ال ای دی شاخه ای از چند قسمت تشکیل شده که هر کدام از این قسمت ها بر روی بازدهی و کیفیت این محصول تاثیر دارد. اولین بخش مهم ای ال ای دی ها در واقع همان قسمت های نوری یا اس ام دی ال ای دی ها هستند که سایزهای متنوعی دارند، و روشنایی ال ای دی ها از درون آنها انجام می گیرد. برد مدار چاپی قسمت دیگری از ال ای دی خطی به شمار می رود که معمولا از جنس آلومینیوم است و به عنوان کفی یا سطح این ال ای دی ها به شمار می رود و اس ام دی یا قسمت نوری ال ای دی ها بر روی آنها نصب می شود. همچنین مدار تنظیم ولتاژ نیز یکی از قسمت های مهم لامپ ال ای دی خطی به شمار می رود که البته در همه انواع این ال ای دی ها وجود ندارد و معمولا در نمونه های ولتاژ بالا مورد استفاده قرار می گیرد.

 

ال ای دی خطی

روش دسته بندی ال ای دی شاخه ای

ال ای دی شاخه ای یکی از نمونه های پرکاربرد ال ای دی ها به شمار می رود که در انواع مختلفی تولید می شود و می توان آن را بر اساس  فاکتورهای مختلفی دسته بندی کرد. یکی از موارد دسته بندی ال ای دی شاخه ای بر اساس چیپ های به کار رفته در درون آنها می باشد. به طور کلی چیپ های به کار رفته در درون ال ای دی های شاخه ای دارای سایز های مختلفی هستند و تعداد چیپ ها بین ۷۲ تا ۱۴۴ متغیر می باشند که مهمترین آنها عبارتند از:

  • ال ای دی شاخه ای ۴۰۱۴: این نوع ال ای دی معمولا از ۱۴۴ یا ۷۲ عدد اس ام دی ال ای دی بر روی یک برد یک متری تشکیل شده و معمولا در چند رنگ نورپردازی را انجام می دهد.
  • ال ای دی شاخه ای یا ریسه خطی ۵۷۳۰: این نوع ال ای دی نیز معمولا با ۱۴۴ عدد اس ام دی در متر تشکیل شده اند و تنها تفاوت ال ای دی خطی ۵۷۳۰، نسبت به ال ای دی ۴۰۱۴ سایز چیپ های نوری است.
  • ال ای دی شاخه ای ۲۸۳۵: این نوع ال ای دی نیز تعداد چیپ هایی مانند نمونه های قبلی دارد اما به دلیل سایز چیپ، قدرت نوری، با آنها متفاوت است.

 

ال ای دی شاخه ای زمانی که بر اساس سایز چیپ ها دسته بندی می شوند با یک کد عددی شناخته می شوند که این کدها رابطه مستقیمی با سایز چیپ ها دارند. از دیگر های چیپ ال ای دی ها می توان به ۵۰۵۰، ۵۶۳۰، ۷۰۲۰، ۷۰۳۰، RGB اشاره کرد. ال ای دی خطی همچنین بر اساس ولتاژها نیز قابلیت دسته بندی دارند، و میزان ولتاژ آنها بسته به نوع چیپ ها و متراژ کلی ریسه متغیر است. ال ای دی های شاخه ای همچنین بر اساس تعداد لاین های نوری و رنگ نور نیز قابلیت بسته بندی دارند. به طور کلی آفتابی و مهتابی رایج ترین رنگ های لامپ ال ای دی خطی هستند و با تعداد لاین ها این شدت نوری بیشتر می شود.

 

روش دسته بندی ال ای دی شاخه ای

بررسی تفاوت ال ای دی شاخه ای بر اساس سایز چیپ

ال ای دی های شاخه ای بر اساس سایز چیپ ها قابلیت دسته بندی دارند. ممکن است در اینجا این سوال مطرح گردد که فرق چیپ ها در ال ای دی شاخه ای در چیست؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت که چیپ های ال ای دی دارای یک سری مثبت و یک سر منفی هستند و فاصله بین سر آنها به عنوان سطح تابشی است و نور  تولیدی از این قسمت ها ساطع می شود و به همین دلیل یکی از مهمترین تفاوت ها به میزان نورپردازی آنها بر می گردد، اما الزاما یک چیپ با سطح گسترده تر نسبت به یک چیپ با سطح تابشی کمتر، نور بیشتری ندارد و کیفیت ساخت  بر این موضوع مقدم است اما در حالت استاندارد هر چه سایز چیپ بیشتر باشد، سطح تابشی آن بیشتر است اما در مورد قدرت نوری هیچ استانداردی خاصی وجود ندارد و این موضوع اغلب به برند و کیفیت ساخت بر می گردد. اما اگر برای شما این سوال پیش آمده باشد که اعداد چیپ ها به چه معنا هستند باید گفت که این اعداد سایز چیپ بر اساس میکرون هستند. هر میکرون برابر با یک هزارم میلیمتر است و برای مثال یک چیپ ال ای دی ۷۰۳۰ دارای ابعاد ۳۰*۷۰ میکرون است. با این توضیحات می توان به راحتی درک کرد که هر چیپ ال ای دی چه سایز دارد و چگونه نورپردازی می کند. مورد دیگری که بر میزان روشنایی این لامپ ها تاثیر دارد، تراکم چیپ ها در متر می باشد و هر چه تراکم آنها بیشتر باشد، قطعا قدرت نوری آن ال ای دی خطی در واحد طول بیشتر می باشد. و تعداد این چیپ ها با ولتاژ کلی ال ای دی خطی رابطه مستقیم دارد.

 

بررسی تفاوت ال ای دی شاخه ای بر اساس سایز چیپ

بررسی مزایا و معایب ال ای دی شاخه ای

ال ای دی خطی یا همان شاخه ای محصولی است که به مانند تمامی ابزار روشنایی که تا به امروز تولید شده اند دارای یک سری مزایا و معایب می باشد و به همین دلیل بایستی قبل از خرید به آنها توجه داشت تا بتوان خرید بهتر و موفق تری را انجام داد. مهمترین مزین ال ای دی های شاخه ای نسبت به ابزار روشنایی مشابه صرفه اقتصادی آنها می باشد. در درجه اول این محصولات قیمت مناسب تری نسبت به سایر ابزار روشنایی دارند و در کار این موضوع مصرف انرژی پایینی دارند، و این دو عامل باعث صرفه اقتصادی آنها شده است. مورد دیگری که باعث مزیت این ال ای دی ها شده است، بازدهی نوری فوق العاده آنها می باشد و این موضوع در کنار مصرف انرژی پایین یک مزیت شاخص است که در لامپ های دکوراتیو مشابه به ندرت مشاهده می شود. یکی دیگر از مزیت های ال ای دی های شاخه ای، ایجاد نورپردازی های انعطاف پذیر در آنها می باشد، در کنار این مزیت بایستی به تنوع رنگی بالای آنها نیز اشاره نمود که استفاده آنها را در محیط های مختلف امکان پذیر کرده است. در نهایت می توان به اندازه های انعطاف پذیر این ال ای دی ها به عنوان مزیت اشاره کرد. این بدان معناست که می توان از لامپ ال ای دی خطی برای متراژهای مختلف استفاده نمود.

ال ای دی شاخه ای محصولی است که در کنار مزایا متعدد دارای یک سری معایب است که استفاده از آن را در موارد محدود کرده است. یکی از معایب استفاده از ال ای دی های شاخه ای سری شدن آنها به یکدیگر می باشد. این بدان معنا است که با سوختن یک ال ای دی بقیه آنها نیز خاموش می شوند و دلیل این موضوع قطع شدن راه ارتباطی جریان می باشد. همچنین  نمی توان این ال ای دی ها را در طول PBC برش داد و فقط می توان از سایزهای متنوع آنها که در بازار موجود است استفاده نمود. همچنین این ال ای دی ها درجه امنیت پایینی دارند و بایستی در نصب و استفاده آنها توجه داشت و نکات ایمنی را برای جلوگیری از برق گرفتگی لحاظ کرد.

 

بررسی مزایا و معایب ال ای دی شاخه ای

موارد کاربرد و استفاده ال ای دی شاخه ای

ال ای دی شاخه ای محصولی است که عموما برای اجرای نورپردازی های دکوراتیو مورد استفاده قرار می گیرد و به همین دلیل در هر جایی که نیاز به روشنایی دکوراتیو با کیفیت باشد می توان از این ال ای دی ها استفاده کرد. اجرای نورپردازی های دکوراتیو داخل ساختمان ها مثل نور مخفی، نور زیر کابینت، اتاق خواب و اتاق کودک از جمله کاربردی های این لامپ ال ای دی می باشند. همچنین از ال ای دی شاخه ای متری در مکان های تجاری نیز استفاده می شود و می توان از آن برای اجرای نورهای دکوراتیو و تبلیغی، اجرای نورپردازی قفسه ها، ویترین و غیره استفاده نمود. البته این لامپ های ال ای دی برای تامین روشنایی در سازه های شهری، نمای ساختمان ها، اجرای تابلوهای تبلیغاتی و هشدار دهنده و حتی تولید برخی تجهیزات نیز کاربرد دارند.

 

موارد کاربرد و استفاده ال ای دی شاخه ای

نصب ال ای دی خطی و نکات مهم در مورد آن

ال ای دی شاخه ای لامپی است که می توان آن را در ولتاژهای مختلف مشاهده کرد و میزان ولتاژ این لامپ ها از ۱۲ ولت تا ۲۲۰ ولت متغیر است و به همین دلیل پس از تهیه ال ای دی شاخه ای بایستی بر اساس ولتاژ آن ابزار نصب را نیز فراهم کرد و تعداد این ابزار بستگی به تعداد ال ای دی های استفاده شده دارد. برای مثال برای نصب این لامپ ها استفاده از پاور لازم و ضروری است و بایستی بر اساس ولتاژ مورد نیاز یک یا چند پاور مناسب تهیه شود. پس از انجام این کار توصیه می شود قبل از هر اقدامی یک طرح از نصب ال ای دی تهیه کنید. برای مثال اگر استفاده خطی مد نظر است حتما نسبت به تراز بودن خط نصب اطمینان کسب کنید و اگر نورپردازی غیر خطی و انعطاف پذیر مد نظر است ابتدا طرح را پیاده و سپس بر اساس آن، تعداد ال ای دی و برش آنها را مشخص کنید. نکته مهم دیگر در مورد نصب این لامپ ها استفاده از ابزار نگهدارنده است و سعی کنید تا حد امکان از  چسب ها هم کمک بگیرید چون با چسب ها می توان جلوه ال ای دی ها را بهتر کرد. برای اتصال سر ال ای دی ها به یکدیگر نیز حتما از ترمینال استفاده کنید. با این کار امنیت نصب بیشتر می شود و در کنار این موضوع، قابلیت تعویض ال ای دی های خراب در آینده راحت تر می باشد. در نهایت نیز توصیه می شود حتما برای نصب لامپ ال ای دی از یک برقکار مجرب کمک بگیرید تا بتوانید در کنار نصب ایمن بهترین بازدهی نوری را نیز از آنها دریافت نمایید.

 

نصب ال ای دی خطی و نکات مهم در مورد آن

فروش انواع ال ای دی شاخه ای در فروشگاه لیون

ال ای دی شاخه ای محصولی است که به راحتی می توان آن را از فروشگاه های مختلف تهیه کرد اما در میان انبوه مراکز عرضه این لامپ ها و برندهای مختلف تهیه یک ال ای دی خطی با کیفیت و استاندارد کار چندان ساده ای نیست. به طور کلی برای خرید این لامپ ها بایستی از برندهای معتبر خرید خود را انجام داد و یا اینکه از تخصص لازم برای انجام این کار برخوردار بود. ما در فروشگاه اینترنتی لیون در زمینه فروش تک و فروش عمده ال ای دی شاخه ای فعالیت داریم و این محصول را از برندهای معتبر تامین کرده ایم و در اختیار مشتریان خود در سراسر کشور قرار می دهیم. ما در لیون به عنوان یک مرکز معتبر فروش بابت کیفیت ال ای دی های شاخه فروخته شده به مشتریان خود ضمانت می دهیم و این محصولات را با گارانتی معتبر برند مربوطه در اختیار مشتریان خود قرار می دهیم. همچنین ما در این مجموعه با حذف واسطه سعی داریم تا انواع لامپ های ال ای دی شاخه ای را با بهترین قیمت در اختیار مشتریان خود قرار دهیم و اگر شما برای خرید خود نیاز به اطلاعات بیشتر داشته باشید، همکاران ما در این فروشگاه می توانند برای خرید یک محصول مناسب به شما مشاوره ارائه دهند. شما می توانید به صورت کاملا آنلاین و البته امن خرید خود را از فروشگاه لیون انجام دهید. برای این کار کافیست با همکاران ما تماس بگیرید و از لیست قیمت های روزانه ما و شرایط فروش عمده و تک مطلع شوید و در نهایت سفارشات خود را ثبت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید